fredag 26. april 2013

Den lange skoledagen



AUF har ved flere anledninger gått hardt ut mot lekser i skolen. De hevder at lekser forsterker forskjeller og ønsker seg heller en heldagsskole. Heldagsskolen vil i praksis si at de minste i samfunnet vårt er lengre på ”jobb” enn foreldrene sine. At Arbeiderpartiet jobber for en seks timers arbeidsdag for de voksne og samtidig ønsker at barna skal tilbringe mer tid på skolen henger ikke på grep. Dette gir barna våre mindre tid til fritidsaktiviteter og lek og mindre tid til å være barn. De har en god intensjon, men har kommet frem til feil løsning. 

Alle som har hatt en god lærer vet hvor avgjørende læreren er for motivasjon og læringsutbytte. Istedenfor mer dårlig undervisning ønsker vi flere gode lærere, fordi lærerne er, med unntak av barna selv, de viktigste ressursene vi har i norsk skole. Lekser er også en god øvelse på å kunne jobbe selvstendig ved å ta til seg kunnskap på egenhånd. Dette er en læringsmetode man vil ha stor nytte av resten av livet. Det er likevel et faktum at noen får mer hjelp og støtte av foreldrene sine enn andre. Istedenfor å ta fra foreldre muligheten til å hjelpe frem sine egne barn i skolearbeidet vil vi ha frivillig leksehjelp etter skoletid for de som trenger ekstra hjelp. Vi er ikke redde for at vi får gode elever i den norske skolen. Vi må heller legge til rette for de elevene som sliter og er umotiverte. En lengre skoledag er neppe svaret.

Audun Lillekjendlie (Akershus KrFU) og Line Nordhaug (Fylkesleder i Akershus KrFU)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar